PARCS NATURALS DE CATALUNYA

DE QUÈ TRACTA El PROJECTE?

Primer de tot ens van demanar de deures portar un llistat dels diferents parcs naturals que hi ha a Catalunya, que són uns 20. Després a classe vam fer una posada en comú de tots els parcs que havíem buscat i cada equip en va escollir un procurant que fossin variats, que estiguessin situats en llocs diversos i que les seves característiques fossin diferents. Per taules (equips) vam decidir quin parc treballaria cada equip.

Els parcs que vam decidir entre tot el curs van ser:

Empúries:
– Aiguamolls de l’Empordà.
– Capçaleres del Ter i del Freser.
– Cadí Moixeró.
– Poblet.
– Alt Pirineu.
– Zona volcànica de la Garrotxa.

Balsareny:
– Aigüestortes.
– Montserrat.
– Delta de l’Ebre.
– Illes Medes.
– Montsant.
– Garrotxa.

Abans de començar amb el projecte vam veure què era un ecosistema i vam aprendre què era una cadena tròfica. Hem vist que són les relacions que s’estableixen entre els diferents éssers vius d’un ecosistema en temes d’alimentació. Que tots estan connectats i depenen els uns dels altres. Per tant, és molt important cuidar totes les espècies perquè si no hi hauria desequilibri i totes les altres espècies, encara que directament no els féssim res, també es veurien afectades.

Un cop vam haver après aquests dos conceptes importants, les mestres ens van presentar el projecte, ens van explicar què és el que hauríem de fer durant aquest trimestre. Vam haver de fer recerca d’informació, sobre aquests diferents aspectes de cada parc: On està situat (província, comarca, i comarques i poblacions del voltant), el clima de la zona, la vegetació, la relació entre el clima i la vegetació, la fauna, crear la cadena tròfica pròpia del nostre parc a partir de la informació que havíem trobat, l’activitat econòmica del parc, saber si a dins d’un parc natural o indret protegit hi podia haver població o no i en cas que sí quina era, i finalment conèixer la normativa del parc.

Cada equip es va repartir la feina entre els seus membres i vam estar unes quantes setmanes fent recerca d’informació i redactar-la en un document. Durant aquest procés ens vam adonar que una bona manera de parlar del clima d’una zona era a través d’un climograma i el vam treballar per poder-lo utilitzar a les nostres presentacions. Un cop vam tenir tota la informació recopilada i ben redactada vam poder començar a elaborar la presentació de PowerPoint. Vam dedicar una sessió a veure com havia de ser una bona presentació, les característiques més importants a tenir en compte. Llavors cada equip es va organitzar i va fer la presentació.

La penúltima setmana de curs la vam dedicar a practicar a classe l’exposició que faríem i l’última setmana vam exposar davant dels companys. Després de cada exposició cada un de nosaltres va avaluar l’equip amb una rúbrica on havíem de posar el nivell (novell, aprenent o expert) que tenien de cada aspecte que avaluàvem, un comentari positiu i un de millora i una nota final de l’1 al 5. Després de fer-ho de manera individual ho vam posar en comú amb el nostre equip i vam acabar creant una sola rúbrica en representació de tot l’equip que vam lliurar als altres equips que avaluàvem. Així tots, a més a més de comentar les coses que ens havien agradat i havíem fet bé i el que hauríem de millorar tots junts en veu alta després de cada exposició, vam poder veure que ens havia posat cada equip per escrit.

Júlia Pasques i Pau Serral

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *